Korona sitä ja korona tätä, töitä on tehty ja vuosi päättyy positiivisesti. Kolmen kohdan opit ja kokemukset.
1. Shokki ja yrittäjyys.
Maaliskuu oli monelle shokeeraava. Useiden toimialojen työt loppuivat kuin seinään ja niin luulimme mekin kohdallamme käyvän ja ensimmäiset mainostoimistojen konkurssiuutiset seurasivat pian. Kuinka väärässä olimmekaan. Meidän 20 vuottamme maksoivat takaisin korkojen kanssa, kun olimme yhteydessä asiakkaisiin ja verkostoomme. Kahdessa viikossa korvasimme shokissa pudonneet työt – ja vaikka päivät venyivät ja epävarmuus kiristi takaraivossa, niin vanha totuus hyvin tehdystä työstä kantoi. Nopea reagointi, ideoiden runsaus ja joustavuus auttoivat viemään monia haastavia projekteja alkuun ja maaliin. Emme ole koskaan pelänneet työmäärää ja koronan mukana venyminen oli vain luontevaa, ei mikään ihmeellinen stressin aihe.
2. Tiimeillä ja verkostolla voittoon.
Switzerland Cheese Marketing Nordics on meille malliesimerkki tiimityön johtamisesta huipputuloksiin. Klassiset juustobrandit Le Gruyère AOP, Appenzeller, Tête de Moine ja Emmentaler ovat pohjoismaissa saaneet erinomaista jalansijaa ja yhdessä Bonnier Lifestyle Swedenin kanssa voitimme Svensk Tidskriftin Årets Kampanj -palkinnon. Työhön on osallistunut varsin iso tiimi mediapartnereita, suunnittelijoita, brandilähettiläitä ja tuotantoverkostoa. Halo on agencyna pystynyt tuomaan tekemiseen tarinankerrontaa, paljon digitaalista brandiosaamista ja johdonmukaisuutta toteutukseen. Nyt tuli palkinto, mutta ensi vuonna tulee vielä hienompi kampanja!
Meille myös läheisyys ja välittömyys asiakassuhteissa on tärkeä arvo, joka parantaa markkinoinnin laatua. Myös Viipurilainen Kotileipomo ansaitsi yrittäjäpalkintoja tänä vuonna osittain kehittämämme Positiivisten uutisten katsauksen myötä. Yhteistyömme aikana Viipurilaisen liiketoiminta on kasvanut noin 500 % ja kannattavuus on kehittynyt erinomaiseksi. Katso yrittäjäveljistä Tepin tuore uuden vuoden puhe.
3. Etätyön tehokkuus
Aiemmin projektipalavereihin on kokoonnuttu vaikka ja mihin ties miten isolla ryhmällä. Matkoihin ja järjestelyihin on kulunut kohtuuttomasti aikaa. Nyt jopa yhteissuunnittelutilaisuuksia on voitu järjestää etänä niin, että kaikki näkemykset kuullaan, työt tapaamisten jälkeen voidaan aloittaa heti ja luovuus sekä tehokkuus ovat parhaimmillaan. Vanha totuus on se, että viestinnän molemmissa päissä on aina ihminen eikä asiakas tai kuluttaja – kun sen muistaa etänäkin kaikki sujuu entistä hienommin.
Olemme onnistuneet uusien asiakkuuksien avaamisessa tänä vuonna hyvin ja ensi vuonna on varmasti monta kertaa kivaa kerrottavaa. Toimialoja uusissa asiakkuuksissa on teollisuudesta globaaleihin teknologiabrandeihin joten myös sisällöllisesti tuleva näyttää supermielenkiintoiselta! Kokonaisuudessaan vuosi menee työn näkökulmasta reilusti positiivisen puolelle ja negatiivisia testejäkin olemme saaneet niin etteivät sormet enää riitä niitä laskemaan. Onneksi sairastumisilta vältyttiin eikä suunnitteluun sen vuoksi tullut uusia haasteita.
Samalla kun hieman voimme juhlia vuoden vaihtumista haluamme toivottaa jaksamista, omasta hyvinvoinnista huolehtimista ja tsemppiä kaikille yrittäjäkollegoille ja asiakkaille. 2020 oli meille hyvä ja näyttää että 2021 tulee olemaan upea.
Leipä suomalaiseen mielenmaisemaan.
Viipurilainen Kotileipomo on ilahduttavasti erilainen. Se vannoo lähiraaka-aineiden...